نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
6710
-
الف
+

تفریح گاه «غرقه» در کابل

بند«قرغه » از زمره تفریحگاه های مشهور و با اهمیت درشهرکابل است.

شهر کابل و اطراف آن، مکان‌های تفریحی و تاریخی زیادی دارد، می‌توان از باغ بابر، تپه‌ی مرنجان، تپه‌ی بی‌بی مهرو، تپه‌ی توپ، موزیم ملی، پغمان، صیاد… و بند قرغه نام برد.

به گزارش آی فیلم2، در بند قرغه روزانه به خصوص در روزهای پنج‌شنبه و جمعه جوانان و خانواده‌ها برای تفریح به این مکان سر می‌زنند.

بند قرغه در سال ۱۳۳۰ خورشیدی در زمان محمدظاهره شاه (۱۹۳۳ – ۱۹۷۳م) ساخته شده است. این بند در حومه‌ی کابل با فاصله هشت کیلومتری در غرب پایتخت موقعیت دارد.

در گذشته، مناطق بند قرغه متعلق به ولسوالی پغمان بود. اکنون جز ناحیه چهاردهم شهر کابل است. زمانی‌که این بند ساخته شد، تنها برای آب‌یاری استفاده می‌شد، اما به مرور زمان، تفریح‌گاه کابلیان شد.

بند قرغه، یک بند محلی است و مواد آن از خاک غیر قابل نفوذ استفاده شده است. این بند یک برج کنترولی دارد که در آن سه تا دروازه موجود است و از طریق همین دروازه‌ها، آب‌ بند تنظیم می‌شود. بند قرغه ۴۰۰ متر عرض و طول دارد و ۳۰ متر ارتفاع آن است.

این بند می‌تواند یک هزار هکتار زمین را آبیاری کند. این بند اکنون مناطق ده‌عربان، بادام‌باغ، اکادمی پولیس، دانشگاه استاد ربانی، دانشگاه پولی‌تخنیک، سره‌میاشت و باغ بالا را آبیاری می‌کند. در گذشته بند قرغه دو هزار هکتار زمین را آبیاری می‌کرد.

در بند قرغه، درختان ناجو، «مورفان»، ارغوان و بید روسی در تپه‌ها و کنار سرک‌های آن به چشم می خورد. در میان درختان و میدان‌های بازی آن، وسایل بازی تفریحی کودکان، از قبیل چرخ فلک نیز موجود است.

بند قرغه یکی از کمربندهای سبز کابل نیز به شمار می‌آید و نزدیک به ۳۰ نفر به عنوان باغبان در آن کار می‌کنند.

ب م

نظر شما
ارسال نظر